torsdag 3. juni 2010

Driving down the 101

Vi har ikke tid til daglige oppdateringer sånn som vi var flinke til i New York. Tiden strekker ikke til til å sitte på dataen, og hotellinternett har dårlig forbindelse. Men vi prøver så godt vi kan! Værsegod! La oss gå litt tilbake i tid..

Janicke hadde bursdag 29. mai - og vi spiste den beste middagen hittil, på en pier med flott utsikt til solnedgangen. Bruschetta, Laks, Pasta, Sjokoladekake, Is og en fantastisk Sangria! Igjen, takk til mor og far Bertrand Mathisen!

På hjemveien gikk vi innom en arcade der vi fikk svidd av litt penger og vunnet litt premiere. Awesome!

Og se hva vi vant!!!!

Trendye Trym <3

Så gikk turen til Carmel, en by vi var enige om at dere foreldre ville elske. Rolige, brede gater, dyre butikker, fine restauranter (vi spiste et sted med hvit duk!!!) og fine strender. Desverre var det overskyet, men vi gikk tur på stranden og bodde på fint hotell. Se her:

Deretter sto Santa Barbara på tur. Vi kjørte Route 1 via Hearst Castle (der det var utsolgt for billetter, til Julies store skuffelse) og nedover kysten. På måfå fant vi oss et passende motell:

Her var vi i to netter, og fikk tømt lommebøkene i byens hovedgate og spist masse god mat. Og se Karo! Teppet er med! Vi har fortsatt et håp om å få det med til Norge.

Og så var det dette praktiske arbeidet. Vi var på laundromat og vasket klær. Noe kjedelig må man også gjøre på turen...

I dag har vi vært på Six Flags Magic Mountain, en stooor fornøyelsespark. Vi kokte bort i 27 grader og sol, men nyter det.

Vi tok denne!!!!!! Liggende i vannrett stilling med ansiktet mot bakken, med looper og svinger og alt som hører med. Janicke tvang oss andre to pingler med, Helene hadde lættis hele veien og det var GØY (mest i ettertid).

Og nå har vi kommet til Storbyen LA. Bor på et awesome motell på Hollywood Blvd, dekorert med diverse store malerier fra kjente filmer, og inne på rommet er Hollywood-åsen med skilt malt over hele veggen. Vi bor inn døren ved Kleopatra (som matcher Janicke):

Nå står igjen sightseeing for tur. Vi regner med å dra på tur opp til Hollywoodskiltet, besøke Warner Brothers Studio, ta sightseeingbuss til kjendishus og tusle på Rodeo Drive og Sunset Blvd. Kanskje vi til og med klarer å møte Kirkøen. Vi håper det. Dette blir bra!!

lørdag 29. mai 2010

JANICKE ER TJUEEEEE

Hipp hurra for Janicke Mathisen! Vi liker å feire jubileumsdagen i Santa Cruz. Helene og Julie overrasket Janicke med bagel (med laks selvfølgelig) til frokost, for så å overrekke bursdagsgave....som Julie hadde glemt i NY (!!!). Julie går og kjøper ny bursdagsgave mens Helene og Janicke rigger seg til på stranden. Og der har vi igrunnen vært helt frem til nå. Vi liker det!

Og nå bor vi her:

La oss gå litt tilbake i tid... Torsdag var vi tidenes største turister i San Francisco... Først var vi på Alcatraz, et stengt fengsel på en øy ca 2km fra byen:

Etter lunsj med Siri (tusen takk!!!) og litt shopping på Urban, tok vi cable car, som seg hør og bør, opp og ned de bratte bakkene i San Francisco. Janicke fikk seg en ny venn - tysk, koselig dame som mente hun skulle få plass på de to centimeterne mellom Helene og Janicke. Da hun innså at det ikke gikk, stilte hun seg pent (?) ved Janickes side...

Fredag morgen hentet vi Siri i sentrum, og tok turen over Golden Gate Bridge og ned den svingete bakken i Lombard Street.

Så bar det opp i fjellet og inn i skogen. Vi kjørte ca 8 mil på en smal og svingete skogsvei, og kom frem til slutt! Vi skal på gåtur i Big Basin State Park for å se på redwood-trær. Større trær skal du lete lenge etter! Awesooome.

Taket skal være nede!! Vi kler heller på oss. Skal det være kabriolet, så skal det være kabriolet:

Nå skal vi ut og feire bursdagsbarnet, med middag på mor og far Bertrand Mathisens regning. Tusen, tusen takk!!! Vi gleder oss og skal prøve å ikke spise for alt for mye penger.

Vi blir i Santa Cruz over helgen, og reiser videre til Carmel på mandag. Solen steker, vi blir solbrente og smiler bredt.

onsdag 26. mai 2010

California Love

Ei lita synopsis so far. Vi lever, og har det strålende her på the west coast! Selv om våre to favorittjenter har kommet seg hjem, fortsetter bloggen i beste velgående! (og ja, karo og helene - vi vil gjerne ha spennende innlegg om livet i norge! vi savner dere!!!)

I går sto opp kvart på 4 på The Markle, og med thin cakes i hånda var Janicke klar for tur.

VI FLØY OVER GRAND CANYON! AWESOOOME! Stor stas. Nå er den turistattraksjonen huket av i boka.

Vi fikk leiebil! Enda mer awesome! Her står Julie og Moses og går over skadene på bilen. Vi føler oss ganske så voksne.

Kabriolet er braaaaaa!

Og etter en 8timers biltur, med stopp på Diner, ødelagt cdspiller (!!!!), himla mye kuer, trailere med sitroner & hvitløk og lange, rette strekninger, kom vi frem til "America's Best Inn". Om det er det beste, kan kanskje diskuteres. Men det er perfekt for oss!

Vi har vært turister!! San Francisco består av slitsomme, bratte bakker, men er heldigvis ikke så stor å orientere seg i. Vi har sett på kartet og brukt beina!

Vi har leid sykler!!! En tretimers tur tar på for oss to feite amerikanere. Formen til Helene var det derimot ikke noe å si på, selv om hun ble ganske sur når en gammel mann tok henne igjen. Turen gikk fra Fisherman's Wharf, til og over Golden Gate Bridge - og tilbake igjen.

Og stilen er god:

Og de som kjenner Helene godt, kjenner til hennes matvarebutikkfetisj. Gleden var stor da hun fikk en ekte AMERKANSK handlepose UTEN håndtak. SE hvor kul hun er med posen i hånda:

Og mål for turen:

JULIE: Ta 100 situps (ja karo, vi passer på og hun er veldig flink!!!)
HELENE: Jogge i hver by vi besøker!!
JANICKE: Sove godt og nyte livet! Og spise for max 30 dollar dagen....

I kveld kommer Siri, kjæresten til pappa berentsen.. Hun er på 5 dagers tur med rike astra teck og bor på Hilton, og vi har store planer om å egle oss innpå og nye alle godene!!! hehe

Håper alt er bra i Noreg. Fortsettelse følger fra U S and A!!!